ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1 - Definities
1. Het interieurbedrijf: de opdrachtnemer die in opdracht van een wederpartij werkzaamheden verricht op het gebied van interieurontwerp (online of offline), -advies en -styling. Het interieurbedrijf is gevestigd op de Pastoor van Gestelstraat 9 in Oirschot. Het KvK-nummer is 93761635.
2. Klant: degene met wie Het interieurbedrijf een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Het interieurbedrijf en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
​
Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Het interieurbedrijf.
2. Het interieurbedrijf en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Het interieurbedrijf en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
​
​Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van Het interieurbedrijf zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Het interieurbedrijf en de Klant dit schriftelijk afspreken.
5. De werkzaamheden die Het interieurbedrijf voor de Klant verricht staan gespecificeerd op de offerte.
​
Artikel 4 - Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Het interieurbedrijf de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Het interieurbedrijf slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 - Prijzen
1. Het interieurbedrijf hanteert prijzen in euro's, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Tevens is Het interieurbedrijf gerechtigd reiskosten in rekening te brengen.
2. Het interieurbedrijf mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. Ook heeft Het interieurbedrijf het recht om kennelijke foutieve verschrijvingen in een offerte of factuur te herstellen.
3. Het interieurbedrijf en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
4. Het interieurbedrijf mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
5. Het interieurbedrijf moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
7. Het interieurbedrijf mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
8. Het interieurbedrijf zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
9. Een consument mag de overeenkomst met Het interieurbedrijf opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
​
Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn
1. Het interieurbedrijf mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur hebben voldaan met vermelding van het factuurnummer en het kenmerk.
3. De betalingstermijnen die Het interieurbedrijf hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Het interieurbedrijf aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
4. Het interieurbedrijf mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten. Dit geldt onder meer bij producten die Het interieurbedrijf bestelt in naam van de klant. Nadat de klant de offerte heeft goedgekeurd wordt een factuur opgemaakt en verstuurd die volledig voldaan moet zijn voordat de bestelling wordt doorgezet.
​
Artikel 7 - Gevolgen te late betaling
1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Het interieurbedrijf de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Het interieurbedrijf.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Het interieurbedrijf zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Het interieurbedrijf op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Het interieurbedrijf, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
​
Artikel 8 - Herroepingsrecht
1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
· de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
· het een spoedreparatie betreft
· het weddenschappen of loterijen betreft
· de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
· het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
· zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
· zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
3. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@hetinterieurbedrijf.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Het interieurbedrijf, www.hetinterieurbedrijf.nl.
​
Artikel 9 - Verzekering
1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
· geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
· zaken van Het interieurbedrijf die bij de Klant aanwezig zijn
· zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
2. De Klant geeft op eerste verzoek van Het interieurbedrijf de polis van deze verzekeringen ter inzage.
​
Artikel 10 - Garantie en conformiteit
1. Wanneer de Klant en Het interieurbedrijf een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Het interieurbedrijf enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatverplichting.
​
Artikel 11 - Uitvoering van de overeenkomst
1. Het interieurbedrijf voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Het interieurbedrijf mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
4. De Klant moet ervoor zorgen dat Het interieurbedrijf op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
5. Zorgt de Klant er niet voor dat Het interieurbedrijf tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
​
Artikel 12 - Bestellen van producten bij derden
1. Het interieurbedrijf kan op verzoek (geadviseerde) producten bestellen bij leveranciers en/of partners van Het interieurbedrijf. Het interieurbedrijf stelt in dat geval een offerte op en legt deze ter goedkeuring voor aan de Klant. Indien de Klant akkoord gaat met de offerte gaat de Klant indirect ook akkoord met de algemene voorwaarden van de betreffende leverancier(s). Dat betekent onder meer dat de Klant bij (niet limitatief) niet-geleverde producten of beschadigde producten rechtstreeks contact opneemt met de leverancier, alsof de aankoop direct bij de leverancier is gedaan.
2. Het interieurbedrijf stelt na akkoord van de klant een factuur op. Wanneer deze betaald is, worden de producten in bestelling gezet. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat de betaling tijdig wordt gedaan zodat de producten ook tijdig worden besteld.
3. Het interieurbedrijf kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele tekortkomingen of andere problemen met betrekking tot (de levering van) deze producten.
​
Artikel 13 - Maatwerk
1. Indien maatwerk onderdeel is van het gegeven advies dan levert Het interieurbedrijf daar een schets voor aan. Technische tekeningen zijn niet inbegrepen bij het advies voor maatwerk, tenzij anders overeengekomen. Het is Klant vervolgens toegestaan om de schets te delen met een derde (uitvoerende) partij. De betreffende (uitvoerende) partij verwerkt deze tekening onder eigen verantwoordelijkheid.
2. Indien is overeengekomen dat Het interieurbedrijf een technische tekening aanlevert. Geldt eveneens dat een derde partij deze tekening en maatvoering onder eigen verantwoordelijkheid verwerkt mede daaronder inbegrepen metingen op de (project)locatie van de Klant.
​
Artikel 14 - Informatieverstrekking door de Klant
1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Het interieurbedrijf.
2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Het interieurbedrijf de betreffende bescheiden.
4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Het interieurbedrijf redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
​
Artikel 15 - Intellectueel eigendom
1. Het interieurbedrijf behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle door Het interieurbedrijf gemaakte ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken of anders vermeld.
2. De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Het interieurbedrijf aan anderen ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
3. Het interieurbedrijf is gerechtigd om (onderdelen van) adviezen, tekeningen en voor en na foto’s te delen op haar website, social media en/of andere platforms dan wel af te drukken of op een andere wijze te delen of te verspreiden met inachtneming van de anonimiteit van de Klant. Indien de Klant daar bezwaar tegen heeft kan zij dat kenbaar maken per e-mail: info@hetinterieurbedrijf.nl.
4. Het interieurbedrijf is niet verantwoordelijk voor enige informatie/content die de klant op de servers van Het interieurbedrijf plaatst. Indien de door de klant geplaatste informatie/content op enige wijze inbreuk maakt op de rechten van derden of in strijd is met wet en regelgeving zal de klant Het interieurbedrijf vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden mochten doen gelden als gevolg van dit handelen van de klant.
​
Artikel 16 - Boetebeding
1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Het interieurbedrijf voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
2. Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: €1.000.
3. Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: €5.000
4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
6. Het interieurbedrijf mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
​
Artikel 17 - Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Het interieurbedrijf tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Het interieurbedrijf geleverde producten en/of diensten.
​
Artikel 18 - Klachten
1. De Klant moet een door Het interieurbedrijf geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Het interieurbedrijf daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Het interieurbedrijf hiervan op de hoogte stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Het interieurbedrijf hierop gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Het interieurbedrijf.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Het interieurbedrijf andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 19 - Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Het interieurbedrijf.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Het interieurbedrijf ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
​
Artikel 20 - Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Het interieurbedrijf een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
​
Artikel 21 - Aansprakelijkheid Het interieurbedrijf
1. Het interieurbedrijf is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Het interieurbedrijf aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Het interieurbedrijf is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. De Klant is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen gegeven door Het interieurbedrijf tijdens de uitvoering van de opdracht. Tevens is het Interieurbedrijf niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van het door Het interieurbedrijf gegeven advies.
4. Wanneer Het interieurbedrijf aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website, in een catalogus of in het adviesboek zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
6. Het interieurbedrijf kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de in het adviesboek onjuist vermelde prijzen, prijswijzigingen van de opgenomen producten en/of uitverkochte producten bij de betreffende leverancier.
7. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om te verifiëren of de leeftijd van de (eind)gebruiker past bij het product dat de Klant op advies van Het interieurbedrijf aanschaft.
​
Artikel 22 - Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Het interieurbedrijf vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 23 - Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Het interieurbedrijf toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Het interieurbedrijf nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Het interieurbedrijf in verzuim is.
3. Het interieurbedrijf mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Het interieurbedrijf kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
​
Artikel 24 - Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Het interieurbedrijf door de Klant niet aan Het interieurbedrijf kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Het interieurbedrijf 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Het interieurbedrijf kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Het interieurbedrijf de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Het interieurbedrijf hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Het interieurbedrijf hiervan voordeel heeft.
​
Artikel 25 - Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Het interieurbedrijf de overeenkomst aanpassen.
​
​Artikel 26 - Wijziging algemene voorwaarden
1. Het interieurbedrijf mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Het interieurbedrijf altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Het interieurbedrijf zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
​
Artikel 27 - Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Het interieurbedrijf aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Het interieurbedrijf.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
​
Artikel 28 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Het interieurbedrijf bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
​
Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Het interieurbedrijf is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Het interieurbedrijf is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Het interieurbedrijf, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 1 juli 2024.
De voorwaarden zijn hier te downloaden.
Bijnalive12