top of page

Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Definities

1.   Het interieurbedrijf: de opdrachtnemer en/of ondernemer die in opdracht van een wederpartij werkzaamheden verricht op het gebied van interieurontwerp, -advies en -styling en producten en (toegang tot) digitale inhoud op afstand aan klanten aanbiedt. het interieurbedrijf is gevestigd op de Pastoor van Gestelstraat 9 in Oirschot. Het KvK-nummer is 93761635.

2.  Klant: degene met wie het interieurbedrijf een overeenkomst is aangegaan.

3.  Partijen: het interieurbedrijf en klant samen.

4.  Diensten: alle door de opdrachtnemer aangeboden werkzaamheden op het gebied van interieurontwerp, interieuradvies en styling, inclusief eventueel aanvullende digitale dienstverlening.

5. Overeenkomst: de schriftelijke afspraak tussen de opdrachtnemer en de wederpartij tot het leveren van diensten en/of producten.

6. Schriftelijk: communicatie die op schrift is gesteld, ongeacht de drager of het medium. Dit
omvat zowel fysieke (papieren) documenten als digitale communicatie, zoals e-mail, berichten
via WhatsApp, sms, of andere elektronische communicatiemiddelen, mits de inhoud leesbaar en reproduceerbaar is.

​

Artikel 2 - Toepasselijkheid 

1.   Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens het interieurbedrijf. Mede daaronder begrepen elke overeenkomst die op afstand tussen het interieurbedrijf en klant is overeengekomen.

2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.

3.   Het interieurbedrijf en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

4.   Het interieurbedrijf en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

​5. Alle bedingen in deze algemene voorwaarden zijn niet alleen gemaakt ten behoeve van Het Interieurbedrijf, maar ook ten behoeve van alle personen die voor Het Interieurbedrijf werkzaam zijn en alle personen of derde partijen die bij de uitvoering van de overeenkomst door Het Interieurbedrijf zijn ingeschakeld. 


Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes

1.   Aanbiedingen en offertes van het interieurbedrijf hebben een geldigheidstermijn van 14 dagen, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.

2.   Een aanbod of offerte is maximaal 14 dagen geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.

3.   Aanvaardt de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.

4.   Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij het interieurbedrijf en de klant dit schriftelijk afspreken.

5. De werkzaamheden die het interieurbedrijf voor de klant verricht staan gespecificeerd op de offerte. Het Interieurbedrijf is niet gebonden aan vergissingen, verschrijvingen of typefouten in de offerte. 

6. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens waar een offerte op wordt gebaseerd.
 

Artikel 4 - Aanvaarding 

1.   De schriftelijke overeenkomst komt tot stand nadat de klant het aanbod (schriftelijk) heeft geaccepteerd en ondertekend in het software systeem Moneybird B.V. waar Het Interieurbedrijf mee werkt voor de aanvaarding van offertes. 

2.  Bij digitale aanvaarding van de offerte of aanbieding via Moneybird (de software partij waar Het Interieurbedrijf) mee werkt , mag het interieurbedrijf de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen. 

3.   Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt het interieurbedrijf slechts, nadat de klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

​

Artikel 5 - Prijzen

1.   het interieurbedrijf hanteert prijzen in euro's, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Bij diensten is tevens uitgesloten kosten van derden-partijen en inkoop van eventuele producten. Tevens is het interieurbedrijf gerechtigd reiskosten, reistijd en parkeerkosten in rekening te brengen.

2.   het interieurbedrijf mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. Ook heeft het interieurbedrijf het recht om kennelijke foutieve verschrijvingen in een offerte of factuur te herstellen. 

3.   Het interieurbedrijf en de klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

4.   Het interieurbedrijf mag tot 10% van de richtprijs afwijken. 

5.   Het interieurbedrijf moet de klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. 

6.   De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

7.   Het interieurbedrijf mag de prijzen te allen tijde.

8.   Het interieurbedrijf zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaand aan de ingang ervan.

9.   Een klant mag de overeenkomst met het interieurbedrijf opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

10. Indien het interieurbedrijf in de realisatiefase in opdracht van de klant aanvullende
afstemmings werkzaamheden uitvoert met vakmensen, worden deze werkzaamheden
aanvullend gefactureerd op basis van een uurtarief.
11. De klant kan te allen tijde een gedetailleerd urenoverzicht opvragen van de werkzaamheden
die door het interieurbedrijf zijn verricht met betrekking tot de coördinatiewerkzaamheden in de realisatiefase. 

 

Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn

1.   het interieurbedrijf mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. 

2.   De klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur hebben voldaan met vermelding van het factuurnummer en het kenmerk. 

3.   Indien de klant of de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste van de betalingstermijn heeft betaald dan verstuurt Het Interieurbedrijf een betalingsherinnering waarin de klant of de klant een extra termijn van 14 krijgt om alsnog te betalen. Als de betaling binnen die 14 dagen uitblijft, raakt de klant automatisch in verzuim. . 

4.   het interieurbedrijf mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten. Dit geldt onder meer bij producten die het interieurbedrijf bestelt in naam van de klant. Nadat de klant de offerte heeft goedgekeurd wordt een factuur opgemaakt en verstuurd die volledig voldaan moet zijn voordat de bestelling wordt doorgezet. 

5. De klant rekent producten direct af via de beschikbaar gestelde betalingsmogelijkheden. 

​

Artikel 7 - Gevolgen te late betaling 

1.   Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag het interieurbedrijf de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2.   Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan het interieurbedrijf. 

3.   De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 

4.   Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag het interieurbedrijf zijn verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald. 

5.   In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van het interieurbedrijf op de klant onmiddellijk opeisbaar. 

6.   Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door het interieurbedrijf, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

​

Artikel 8 - Herroepingsrecht 

1.   Een klant mag een online aankoop via de webshop van Het Interieurbedrijf binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer: 

·    het een product is dat speciaal voor de klant op maat is gemaakt of aangepast

·    de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft

·    het geen dienst betreft die met instemming van de klant volledig wordt uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de klant uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zijn

·    het een spoedreparatie betreft

·    het weddenschappen of loterijen betreft

·    de klant heeft afgezien van zijn herroepingsrecht

·    het een dienst betreft die met instemming van de klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien

2.   De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:

·    op de dag nadat de klant het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling

·    zodra de klant een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten

·    zodra de klant bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

3.   De klant kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@hetinterieurbedrijf.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van het interieurbedrijf, www.hetinterieurbedrijf.nl.

4. De klant moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar het interieurbedrijf.

5. Stuurt de klant het product niet binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn herroepingsrecht.

6. Hierbij geldt dat het product wordt teruggestuurd in de originele verpakking, met het aangehechte originele prijskaartje en het product ongebruikt is.

​

Artikel 9 - Vergoeding van de verzendkosten voor het opsturen

1. Wanneer de klant op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar het interieurbedrijf heeft geretourneerd, dan zal het interieurbedrijf eventuele door de klant betaalde verzendkosten voor het opsturen van het product naar de klant binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de klant terugbetalen.

2. De eventuele betaalde verzendkosten voor het opsturen van het product naar de klant komen slechts voor rekening van het interieurbedrijf voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

​

Artikel 10 - Vergoeding van de kosten van het terugsturen

1. Indien de klant een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de klant de verzendkosten voor het terugsturen van het product naar het retouradres van het interieurbedrijf. 

​

Artikel 11 - Levering van de producten uit de webshop van Het Interieurbedrijf

1. Levering vindt plaats nadat het bestelde product op maat is gemaakt dan wel zolang de voorraad strekt. Indien de vermelde levertermijn niet kan worden gehaald wordt de klant hiervoor op de hoogte worden gesteld. 

2. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.

3. Wanneer de klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag het interieurbedrijf zijn verplichtingen opschorten totdat de klant betaalt.

4. De opgegeven en beschreven levertermijnen zijn nimmer fatale termijnen. 

5. het interieurbedrijf is niet aansprakelijk voor latere levering dan vermeld op de website www.hetinterieurbedrijf.nl

​

Artikel 12 - Verpakking en verzending

Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de klant dit niet, dan kan hij het interieurbedrijf niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

2. Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan het interieurbedrijf. Doet de klant dit niet, dan kan hij het interieurbedrijf niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
 

Artikel 13 - Verzekering

1.   De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

·    geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst

·    zaken van het interieurbedrijf die bij de klant aanwezig zijn

·    zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

2.   De klant geeft op eerste verzoek van het interieurbedrijf de polis van deze verzekeringen ter inzage. 

​

Artikel 14 - Garantie en conformiteit

1.   Wanneer de klant en het interieurbedrijf een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor het interieurbedrijf enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatverplichting

2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage, constructie of ondeugdelijk materiaal en is beperkt tot 6 maanden na de datum van levering.

3. De garantie geldt niet:

  • In het geval van normale slijtage.

  • Voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product.

  • Voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant.

  • Wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.

  • Voor schade of defecten aan de ritsen van de producten.

  • Voor verkleuring door blootstelling aan zonlicht.

  • Voor schade door normaal gebruik van de producten.

  • De garantie is niet van toepassing op loslatende draadjes of vergelijkbare
    kenmerken die inherent zijn aan de gebruikte stof.

4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het interieurbedrijf levert, gaat over op de klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product voor de klant in ontvangst neemt.

​

Artikel 15 - Uitvoering van de overeenkomst 

1.   het interieurbedrijf voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. 

2.   het interieurbedrijf mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

3.   De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant. 

4.   De klant moet ervoor zorgen dat het interieurbedrijf op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst. 

5.   Zorgt de klant er niet voor dat het interieurbedrijf tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.

​

Artikel 16 - Bestellen van producten bij derden

1. het interieurbedrijf kan op verzoek (geadviseerde) producten bestellen bij leveranciers en/of partners van het interieurbedrijf. het interieurbedrijf stelt in dat geval een offerte op en legt deze ter goedkeuring voor aan de klant. Indien de klant akkoord gaat met de offerte gaat de klant indirect ook akkoord met de algemene voorwaarden van de betreffende leverancier(s). Dat betekent onder meer dat de klant bij (niet limitatief) niet-geleverde producten of beschadigde producten rechtstreeks contact opneemt met de leverancier, alsof de aankoop direct bij de leverancier is gedaan.

2. het interieurbedrijf stelt na akkoord van de klant een factuur op. Wanneer deze betaald is, worden de producten in bestelling gezet. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat de betaling tijdig wordt gedaan zodat de producten ook tijdig worden besteld. 

3. het interieurbedrijf kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele tekortkomingen of andere problemen met betrekking tot (de levering van) deze producten.

​

Artikel 17 - Maatwerk en lichtplan

1. Indien maatwerk (mede daaronder begrepen een lichtplan) onderdeel is van het gegeven advies dan levert het interieurbedrijf daar een schets voor aan. Technische tekeningen zijn niet inbegrepen bij het advies voor maatwerk, tenzij anders overeengekomen. Het is klant vervolgens toegestaan om de schets of het lichtplan te delen met een derde (uitvoerende) partij. De betreffende (uitvoerende) partij verwerkt deze tekening(en) en/of lichtplan onder eigen verantwoordelijkheid. 

2. Indien is overeengekomen dat het interieurbedrijf een technische tekening aanlevert. Geldt eveneens dat een derde partij deze tekening en/of lichtplan en maatvoering onder eigen verantwoordelijkheid verwerkt mede daaronder inbegrepen metingen op de (project)locatie van de klant.
3. Een lichtplan wordt ontworpen op basis van de beschikbare informatie over de bestaande constructie, leidingen, en aansluitpunten zoals door de opdrachtgever en/of uitvoerder verstrekt. het interieurbedrijf kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor verborgen gebreken, afwijkingen in de constructie, of onverwachte aanwezigheid van leidingen die niet zichtbaar of niet kenbaar zijn op het moment van het ontwerp.

4. De klant erkent en accepteert dat de uitvoering van het lichtplan, inclusief het plaatsen en verplaatsen van lichtpunten, het boren in muren, het aanleggen van leidingen, en andere bouwtechnische handelingen, geheel de verantwoordelijkheid van de uitvoerende partij is. Eventuele schade aan (niet limitatief) bestaande leidingen, constructies, of andere elementen van de ruimte die ontstaat tijdens de uitvoering, valt buiten de aansprakelijkheid van het interieurbedrijf. 

5. het interieurbedrijf is niet aansprakelijk voor schade of gevolgschade die voortvloeit uit de uitvoering van het lichtplan door derden (zie eveneens artikel 24). Eventuele aanpassingen die nodig blijken tijdens de uitvoering – zoals het verplaatsen van lichtpunten of aanpassen van elektrapunten – zijn de verantwoordelijkheid van de uitvoerende partij en vallen buiten de reikwijdte van het ontwerp van het interieurbedrijf. Het is aan te raden dat de uitvoerende partij voorafgaand aan de uitvoering het lichtplan beoordeelt en, indien nodig, aanvullende technische onderzoeken uitvoert (zoals leidingdetectie) om de uitvoerbaarheid van het plan in de praktijk te verifiëren.

​

Artikel 18 - Realisatiefase
1. het interieurbedrijf kan op verzoek van de klant en na expliciet akkoord ondersteuning bieden tijdens de realisatiefase. Deze ondersteuning omvat de coördinatie van de eerste omschrijving van de opdracht en prijs besprekingen met vakmensen waarmee het interieurbedrijf samenwerkingsafspraken heeft. De planning en/of het tijdig regelen (niet limitatief) van vakmensen is hier geen onderdeel van.

2 De klant blijft ten alle tijden zelf eindverantwoordelijk voor de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden door de vakmensen.

​

Artikel 19 -  Hoofdaannemerschap in de realisatiefase
1. Alle vakmensen die door het interieurbedrijf worden voorgesteld in de realisatiefase of waarmee afspraken worden gemaakt, treden op als hoofdaannemer. Zij zijn volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor de correcte uitvoering van hun werkzaamheden.

2. De klant ontvangt een offerte van de vakman, opgesteld onder diens eigen naam en verantwoordelijkheid. het interieurbedrijf treedt hierbij niet op als onderaannemer, noch draagt het verantwoordelijkheid voor de inhoud van de offerte of de uitvoering van de werkzaamheden.

3 De vakmensen die door de klant worden ingeschakeld via het interieurbedrijf zijn zelf verantwoordelijk voor hun prestaties, conform de afspraken die zij rechtstreeks met de klant maken. het interieurbedrijf draagt geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor de kwaliteit of de uitvoering van hun werkzaamheden.

4. Aansprakelijkheid voor gebreken, schade of andere problemen die voortvloeien uit de uitvoering van de werkzaamheden door de vakmensen, valt volledig onder de verantwoordelijkheid van de betreffende vakman.

​

Artikel 20 - Offertes vakmensen
1. De klant dient zelf akkoord te gaan met de offerte die door de vakman wordt verstrekt. het interieurbedrijf is op geen enkele wijze betrokken bij de acceptatie of afwijzing van deze offertes.
2. De verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de offerte ligt bij de vakman, niet bij het interieurbedrijf.

​

Artikel 21  - Informatieverstrekking door de klant 

1.   De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan het interieurbedrijf.

2.   De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

3.   Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert het interieurbedrijf de betreffende bescheiden. 

4.   Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door het interieurbedrijf redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

​

Artikel 22 - Intellectueel eigendom 

1.   het interieurbedrijf behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle door het interieurbedrijf gemaakte ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken of anders vermeld. 

2.   De klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het interieurbedrijf aan anderen ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.

3. het interieurbedrijf is gerechtigd om (onderdelen van) adviezen, tekeningen en voor en na foto’s te delen op haar website, social media en/of andere platforms dan wel af te drukken of op een andere wijze te delen of te verspreiden met inachtneming van de anonimiteit van de klant. Indien de klant daar bezwaar tegen heeft kan zij dat kenbaar maken per e-mail: info@hetinterieurbedrijf.nl.

4. het interieurbedrijf is niet verantwoordelijk voor enige informatie/content die de klant op de servers van het interieurbedrijf plaatst. Indien de door de klant geplaatste informatie/content op enige wijze inbreuk maakt op de rechten van derden of in strijd is met wet en regelgeving zal de klant het interieurbedrijf vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden mochten doen gelden als gevolg van dit handelen van de klant.

​

Artikel 23 - Boetebeding

1.   Wanneer de klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan het interieurbedrijf voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.

2.   Is de klant een klant dan bedraagt de boete in lid 1: €1.000.

3.   Is de klant geen klant dan bedraagt de boete in lid 1: €5.000

4.   Daarnaast moet de klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.

5.   De klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade. 

6.   het interieurbedrijf mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de klant.

​

Artikel 24 - Vrijwaring

1.   De klant vrijwaart het interieurbedrijf tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door het interieurbedrijf geleverde producten en/of diensten. 

​

Artikel 25 - Klachten

1.   De klant moet een door het interieurbedrijf geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

2.   Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant het interieurbedrijf daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. 

3.   Een klant moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming het interieurbedrijf hiervan op de hoogte stellen.

4.   De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat het interieurbedrijf hierop gepast kan reageren. 

5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en het interieurbedrijf.

6.   Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat het interieurbedrijf andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken. Indien Het Interieurbedrijf de klacht gegrond acht dan oppert het interieurbedrijf een passende oplossing. In geen enkel geval heeft de klant recht op volledige restitutie van het overeengekomen bedrag. 

​

Artikel 26 - Ingebrekestelling

1.   De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan het interieurbedrijf.

2.   De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling het interieurbedrijf ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

​

Artikel 27 - Aansprakelijkheid klant

1.   Wanneer het interieurbedrijf een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

​

Artikel 28 - Aansprakelijkheid het interieurbedrijf

1.   het interieurbedrijf is alleen aansprakelijk voor de directe schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. 

2.   Wanneer het interieurbedrijf aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

3.   het interieurbedrijf is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals misgelopen winst, verlies van goodwill, bedrijfsstilstand en aanspraken van klanten van de klant, gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

4.   De klant is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen gegeven door het interieurbedrijf tijdens de uitvoering van de opdracht. Tevens is het Interieurbedrijf niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van het door het interieurbedrijf gegeven advies.

5.   Wanneer het interieurbedrijf aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal drie (3) maal de vergoeding voor de opdracht en eveneens gemaximeerd tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

6.   Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website, in een catalogus of in het adviesboek zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

7.   het interieurbedrijf kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de in het adviesboek onjuist vermelde prijzen, prijswijzigingen van de opgenomen producten en/of uitverkochte producten bij de betreffende leverancier. Tevens is Het Interieurbedrijf niet aansprakelijk voor door derden geleden schade. Eveneens is aansprakelijkheid voor de door de ingeschakelde derde partijen veroorzaakte schade uitgesloten. 

8. Het Interieurbedrijf is niet aansprakelijk voor door derden geleden schade. Ook wordt er geen aansprakelijkheid aanvaard voor schade die is veroorzaakt door derden die zijn ingeschakeld.

9.   Het is de verantwoordelijkheid van de klant om te verifiëren of de leeftijd van de (eind)gebruiker past bij het product dat de klant op advies van het interieurbedrijf aanschaft.

​

Artikel 29 - Vervaltermijn

1.   Elk recht van de klant op schadevergoeding van het interieurbedrijf vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

​

Artikel 30 - Ontbinding

1.   De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer het interieurbedrijf toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. 

2.   Is de nakoming van de verplichtingen door het interieurbedrijf nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat het interieurbedrijf in verzuim is. 

3.   het interieurbedrijf mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer het interieurbedrijf kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. 

Artikel 31 - Overmacht

1.   In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van het interieurbedrijf door de klant niet aan het interieurbedrijf kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 

2.   Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen

- computer­virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- ziekte van de opdrachtnemer en/of ondernemer

3.   Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor het interieurbedrijf 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat het interieurbedrijf kan nakomen. 

4.   Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als het interieurbedrijf de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. 

5.   het interieurbedrijf hoeft in een overmachtsituatie geen schadevergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer het interieurbedrijf hiervan voordeel heeft. Indien de overeenkomst wordt ontbonden door een overmachtsituatie, dan is de klant alleen gehouden tot vergoeding van het reeds nagekomen gedeelte. 

​

Artikel 32 - Wijziging overeenkomst 

1.   Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en het interieurbedrijf de overeenkomst aanpassen. 

​

Artikel 33 - Wijziging algemene voorwaarden

1.  De meest recente versie van de algemene voorwaarden van Het Interieurbedrijf zijn van toepassing. het interieurbedrijf heeft het recht deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen en aan te vullen.  

2.   Wijzigingen van ondergeschikt belang mag het interieurbedrijf altijd doorvoeren.

3.   Ingrijpende wijzigingen zal het interieurbedrijf zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.

4.   Een klant mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen als hij/zij niet akkoord gaat met de aangekondigde wijzigingen. 

​

Artikel 34 - Overgang van rechten

1.   De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met het interieurbedrijf aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van het interieurbedrijf. 

2.   Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

​

Artikel 35 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1.   Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 

2.   Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat het interieurbedrijf bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

​

Artikel 36 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1.   Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en het interieurbedrijf is Nederlands recht van toepassing. 

2.   De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van het interieurbedrijf is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en het interieurbedrijf, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Opgesteld op april 2025

Bijnalive12

bottom of page